Zdjęcie uśmiechniętej twarzy kobiety, która krzyżując ręce zasłania swoimi rudymi włosami fragment górnej części twarzy.

Zdrowie psychiczne a sen

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Sen jest związany ze zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, co sprawia, że jego zaburzenia zwiększają ryzyko depresji, lęku, choroby afektywnej dwubiegunowej oraz innych schorzeń psychicznych. Niestety do tej pory naukowcom nie udało się wskazać wszystkich mechanizmów, które za to odpowiadają. Jednak istnieje silny związek między zaburzeniami psychicznymi a snem i odwrotnie, co oznacza, że poprawa jakości snu może stanowić leczenie wspomagające wielu zaburzeń psychicznych. 

Jak sen wpływa na zdrowie psychiczne?

Wszystkie fazy snu wpływają na prawidłowe działanie mózgu, w tym lepsze myślenie, uczenie się i zapamiętywanie. Co więcej, aktywność mózgu podczas snu ma również ogromny wpływ na zdrowie emocjonalne i psychiczne. Brak snu utrudnia utrwalanie pozytywnych treści, co niekorzystnie oddziałuje na nastrój, emocje i wiąże się z zaburzeniami psychicznymi. Obecnie uważa się, że problemy ze snem mogą być przyczyną, jak i konsekwencją problemów ze zdrowiem psychicznym.

Sen jako czynnik łączący zaburzenia psychiczne

Wiele schorzeń psychicznych współwystępuje razem, co niekorzystnie wpływa na działanie całego organizmu. Często zdarza się, że ludzie doświadczają jednocześnie depresji, jak i zaburzeń lękowych, a to sprawia, że sen jest gorszy niż osób z depresją lub lękiem. Połączenie kilku schorzeń jednocześnie oddziałuje również na odczuwanie bólu oraz innych dolegliwości, co dodatkowo zwiększa nasilenie problemów ze snem. 

Sposoby na poprawę snu i zdrowia psychicznego

Biorąc pod uwagę zależność między snem a zdrowiem psychicznym, uważa się, że leczenie obu problemów można połączyć. Wszystko zależy oczywiście od konkretnego przypadku. W psychoterapii najczęściej wykorzystuje się terapię poznawczo-behawioralną, która poprawia nie tylko stan psychiczny, ale również sen. Jednak oprócz psychoterapii warto także zadbać o prawidłową higienę snu, co oznacza m.in. ustalenie stałej pory snu, zastosowanie metod relaksacji, zjedzenie odpowiedniej kolacji, ustawienie odpowiedniego natężenia i barwy światła w sypialni oraz wybór wygodnego materaca.

Treści powiązane