Wpływ niebieskiego światła na sen

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Światło to jeden z najważniejszych czynników wpływających na sen. Odgrywa kluczową rolę w regulowaniu rytmu dobowego wewnętrznego zegara biologicznego m.in. sygnalizując, kiedy należy być aktywnym, a kiedy iść spać. Światło wpływa również na produkcję melatoniny, czyli hormonu wspomagającego sen. Poznanie zależności między światłem a snem, może pozytywnie wpłynąć na jakość snu. Co zrobić by zapewnić sobie lepszy sen?

Światło a rytm dobowy

Rytm dobowy człowieka jest ściśle zsynchronizowany ze wschodem i zachodem słońca. Dzięki temu rano możemy być aktywni, a wieczorem udać się na odpoczynek. Jednak obecnie mamy dostęp do wielu źródeł sztucznego światła, które wpływa na mózg i powoduje zaburzenia rytmu dobowego, co może prowadzić do zmniejszenia metabolizmu, otyłości, a nawet chorób sercowo-naczyniowych. Skutki tych zaburzeń zależą od rodzaju światła i długości ekspozycji. 

Wpływ światła na cykl snu

Ekspozycja na światło w nocy może przyczyniać się do problemów z przechodzeniem faz snu, co negatywnie wpływa na jego jakość. Zbyt duże natężenie światła może również przyczyniać się do wybudzania w nocy, co przerywa cykl i skraca czas snu w fazie głębokiej, która odpowiada za regenerację.

Czy każdy rodzaj światła wpływa na sen?

Każde światło może niekorzystnie wpływać na sen, ale nie w takim samym stopniu. Największe znaczenie na sen odgrywa światło słoneczne. Natomiast światło sztuczne, różni się natężeniem i jasnością, co przekłada się na sposób postrzegania go przez oko i mózg. Światło niebieskie emitowane przez urządzenia, takie jak telefon komórkowy, tablet czy laptop, może przyczyniać się do problemów ze snem.

Sposoby na lepszy sen

Zmiany najlepiej rozpocząć od sypialni, czyli miejsca, w którym śpimy. Przede wszystkim warto zadbać o grube zasłony, które zablokują większość światła zewnętrznego. Kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniego oświetlenia np. z regulacją natężenia. Jest to szczególnie istotne kiedy przygotowujemy się do snu. Niskie natężenie światła i jego ciepła barwa pomaga w relaksacji i odpowiednim nastawieniu się do snu. Postaraj się również, aby urządzenia elektroniczne znajdowały się poza sypialnią lub jeśli nie możesz się bez nich obejść, spróbuj nie używać ich bezpośrednio przed snem i koniecznie zmniejsz ich jasność. 

Treści powiązane