Wpływ aktywności fizycznej na sen

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na stan zdrowia i dobre samopoczucie. Według badań, nawet najmniejsza ilość ćwiczeń poprawia nastrój, funkcje poznawcze, łagodzi lęk, zmniejsza ryzyko wielu chorób oraz korzystnie wpływa na sen. Dobry sen pozwala również zregenerować organizm po treningu oraz wzmacnia mięśnie i tkanki, co pozwala uniknąć urazów związanych z wysiłkiem fizycznym. Natomiast brak snu oraz jego zaburzenia, mogą prowadzić do niższego poziomu aktywności fizycznej w ciągu dnia. 

Rodzaj ćwiczeń a sen

Niektóre rodzaje aktywności fizycznej poprawiają jakość snu i wpływają na jego długość. Wykazano również że ważnym czynnikiem jest wiek, od którego zależy jakie ćwiczenia powinno się wykonywać żeby wzmocnić sen. Na przykład umiarkowany trening może poprawić sen u nastolatków, podczas gdy energiczne ćwiczenia skracają jego czas. Przyjmuje się, że regularna umiarkowana aktywność fizyczna pomaga wydłużyć czas snu, poprawić jego jakość i zmniejszyć czas potrzebny do zaśnięcia u każdego człowieka. 

Inne korzyści wynikające z aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna wpływa korzystnie nie tylko na sen, ale również na działanie całego organizmu, w tym m.in. na:

  • kości i mięśnie – regularny ruch utrzymuje kości i stawy w dobrej kondycji oraz zwiększa masę mięśniową; 
  • większą wytrzymałość – ćwiczenia zmniejszają akcję serca i wpływają na jego lepsze ukrwienie;
  • kontrolę wagi – aktywność fizyczna spala kalorie i przyczynia się do utrzymania prawidłowej masy ciała;
  • zmniejszone ryzyko chorób – regularna aktywność zmniejsza ryzyko wielu chorób m.in. układu krążenia, udaru, cukrzycy czy niektórych rodzajów nowotworów;
  • dłuższe życie – osoby ćwiczące 150 minut tygodniowo żyją dłużej, niż osoby nie ćwiczące w ogóle.

W jakich godzinach ćwiczy się najlepiej?

Czas treningu odgrywa istotne znaczenie dla dobrego snu. Ćwiczenia aerobowe najlepiej wykonywać rano, ponieważ pobudzają metabolizm. Mają również wpływ na poprawę jakości snu m.in. zwiększając ilość snu głębokiego. Natomiast wieczorem najlepiej wybierać jogę oraz inne ćwiczenia rozciągające, które sprzyjają relaksowi i korzystnie wpływają na wyciszenie i sen. Ponadto należy unikać intensywnych ćwiczeń na trzy godziny przed snem, ponieważ skracają one czas snu oraz jego wydajność.

Treści powiązane