Sport to zdrowie

Karolina Jabłońska
2 czerwca 2021

Aktywność fizyczna a wiek 

W zależności od wieku potrzebujemy mniej lub więcej ruchu. Dzieci mają zdecydowanie więcej energii, a ich ciała i psychika są w trakcie rozwoju. Odpowiednia ilość sportu umożliwi im prawidłowe dorastanie. Zgodnie z zaleceniami specjalistów młodzież w wieku od 5 do 17 lat powinna spędzać na aktywności fizycznej o średniej lub wysokiej intensywności co najmniej 60 minut dziennie. Dodatkowo, zalecane jest rozciąganie mięśni minimum 3 razy w tygodniu. 

Dorośli w wieku 18 – 64 lat powinni uprawiać sport o średniej intensywności przez 5 godzin w tygodniu. Jeżeli wybiorą trening o wysokiej intensywności, czas można skrócić o połowę. Możliwa jest też adekwatna kombinacja dwóch rodzajów treningów. Na rozciąganie należy przeznaczyć dwa dni w tygodniu. 

Osoby starsze powinny znaleźć czas na lekką aktywność przez minimum 30 minut każdego dnia. Rodzaj sportu należy dopasować do stanu swojego zdrowia i możliwości. 

Jakie korzyści płyną z uprawiania sportu?

Istnieje wiele korzyści dla zdrowia płynących z regularnej aktywności fizycznej. Poza zdrowotnymi aspektami, uprawianie sportu jest również przyjemną rozrywką czy okazją do poznania nowych ludzi. Co daje regularna aktywność fizyczna?

  • Zwiększenie elastyczności i zakresu ruchu.
  • Poprawę koordynacji i równowagi, dzięki czemu zmniejsza się prawdopodobieństwo upadków.
  • Obniżenie ciśnienia krwi, poziomu cukru i cholesterolu.
  • Wzmocnienie kości, stawów i mięśni.
  • Utrzymanie prawidłowej wagi. 
  • Zmniejszenie ryzyka chorób takich jak cukrzyca typu 2, nowotwory, choroby układu krążenia, zawały. 
  • Poprawa nastroju, koncentracji i podniesienie samooceny. 
  • Pomoc w rehabilitacji po wypadkach. 
  • Podniesienie jakości snu i zdolności do relaksu. 

Unikaj traktowania sportu jak obowiązku. Spróbuj włączyć aktywność fizyczną do codziennych czynności np. zamień samochód na rower, zrezygnuj z windy na rzecz schodów. Nie możesz znaleźć sportu dla siebie? Przypomnij sobie, jaki rodzaj ruchu sprawiał ci radość w dzieciństwie. Jeśli wciąż znajdujesz wymówki, poszukaj towarzysza treningów – będziecie dla siebie wzajemną motywacją. Zadbaj o swoje zdrowie, zanim będzie za późno! 

Treści powiązane