Zdjęcie różowej wagi łazienkowej, na której leży częściowo rozwinięty żółty centymetr krawiecki.

Spalanie kalorii podczas snu

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Sen to czas odpoczynku i regeneracji dla organizmu. Jednak nadal pozostaje aktywnym okresem dla mózgu i niektórych funkcji np. metabolizmu. To sprawia, że śpiąc również spalamy kalorie. Dokładna liczba spalonych kalorii zależy m.in. od jakości snu, diety i aktywności fizycznej. Poznanie czynników wpływających na metabolizm może pomóc Ci kontrolować wagę, zwiększać poziom energii i odzyskać kontrolę nad zdrowiem.

Ile kalorii spala się podczas snu?

Ilość spalanych kalorii podczas snu zależy od podstawowej przemiany materii (PPM). Podstawowa przemiana materii to ilość energii potrzebnej do zachodzenia procesów, takich jak: oddychanie, krążenie czy utrzymanie stałej temperatury ciała. U większości ludzi stanowi  około 80% wszystkich kalorii spalonych w ciągu dnia, z czego sam mózg spala ich około 20%. Podczas snu spala się około 15% mniej kalorii, co daje około 50 kalorii na godzinę.

Czynniki wpływające na PPM

Ilość energii potrzebnej do zaspokojenia podstawowych funkcji życiowych zależy od:

  • płci – mężczyźni mają wyższą PPM, ponieważ ich organizm przeznacza więcej energii na naprawę i regenerację;
  • wieku – szybkość metabolizmu maleje wraz z wiekiem;
  • wzrostu i wagi – im większe ciało, tym więcej kalorii organizm potrzebuje do funkcjonowania; 
  • ogólnej sprawności – więcej mięśni oznacza więcej spalonych kalorii, nawet podczas snu;
  • diety – zdrowa dieta pomaga w zarządzaniu tkanką tłuszczową;
  • jakości snu – zaburzenia snu negatywnie wpływają na metabolizm;
  • chorób – choroby mogą podwyższać lub obniżać metabolizm.

Fazy snu a kalorie

Największą liczbę kalorii spala faza REM, podczas której wzrasta tętno, a mózg wykonuje aktywność porównywalną do tej w ciągu dnia. Zwiększona aktywność mózgu prowadzi do wyższego metabolizmu. Natomiast najniższą ilość kalorii spala trzeci etap fazy NREM tzw. faza głębokiego snu, podczas której aktywność mózgu zmniejsza się do minimum. 

Czy można zwiększyć liczbę spalanych kalorii podczas snu?

Tak, można zwiększyć ilość spalonych kalorii podczas snu poprzez prawidłową dietę, regularną aktywność fizyczną i wysoką jakość snu. Brak snu sprawia, że wzrasta ochota na wysokokaloryczne potrawy, a także wzrasta poziom kortyzolu, który sprzyja przyrostowi masy ciała. Co więcej, zaburzenia snu prowadzą do spalania beztłuszczowej masy ciała, a nie tłuszczu. 

Zdrowy styl życia a sen

Chociaż jedzenie późnym wieczorem może prowadzić do przybierania na wadze, to prawidłowe odżywianie korzystnie wpływa na jakość snu, nawet jeśli zjadamy posiłek tuż przed snem lub późno w nocy. Zdrowa dieta w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną pomaga regulować harmonogram snu i poprawia stosunek mięśni do tłuszczu, co przyspiesza metabolizm. 

Treści powiązane