Na zdjęciu widocznych 9 kamieni w różnych odcieniach szarosciumieszczonych kolejno na sobie od największego do najmniejszego. W tle jezioro z kamieniami.

Praca, relaks, dom – jak zachować balans?

Karolina Jabłońska
31 maja 2021

Jak zachować balans pomiędzy pracą a życiem? 

Długotrwałe przedkładanie pracy ponad życie prywatne często skutkuje wypaleniem lub depresją. Ważne jest zachowanie równowagi i znalezienie czasu dla rodziny, znajomych oraz na rozwijanie zainteresowań. Oto kilka rad, jak wprowadzić balans między pracą a pozostałymi sferami życia.

1. Dostosuj rozkład dnia do domowników

Dla wielu osób praca zdalna oznacza również większą elastyczność jej godzin. Jeśli mieszkasz z partnerem i dziećmi, warto dostosować harmonogram do ich planu dnia. Zaplanuj pracę w czasie, kiedy reszta rodziny również zajęta jest swoimi obowiązkami. W ten sposób na koniec dnia wszyscy będziecie mogli poświęcić pełną uwagę sobie nawzajem. 

2. Wyznacz konkretną godzinę zakończenia pracy

Łatwo jest stracić poczucie czasu, zwłaszcza podczas pracy w domu. Tymczasem poza biurem również musisz pamiętać o regularnych przerwach, a także “odbiciu karty” o konkretnej porze! Nastaw budziki w celu wyznaczenia momentów, kiedy powinieneś odetchnąć. Podczas pracy przy komputerze przerwa konieczna jest raz na godzinę przez minimum 5 minut. 

3. Stwórz rytuał na zakończenie dnia pracy

Każdego dnia po zakończeniu pracy wykonaj konkretną czynność np. stwórz listę zadań na jutro, porozciągaj się, wyjdź na spacer z psem. Każdego dnia to samo zajęcie! Będzie ono dla twojego mózgu i ciała sygnałem, że dzień pracy został zakończony i pora wejść w tryb relaksu. 

4. Oddziel miejsce pracy od reszty domu

Postaraj się stworzyć w domu przestrzeń, która będzie pełniła rolę gabinetu. Najlepiej, aby było to oddzielne pomieszczenie. Jeśli metraż ci na to nie pozwala, postaw parawan lub kwiatki w celu wizualnego wydzielenia tej strefy. Poza godzinami pracy staraj się tam nie przebywać. 

5. Odłącz się

Po zakończeniu pracy wyłącz służbowy komputer i aplikacje, a także powiadomienia od współpracowników. Powstrzymuj się od sprawdzania poczty elektronicznej. Jeżeli pracujesz przy komputerze, po zakończeniu pracy staraj się zupełnie unikać patrzenia na ekrany. Pomoże to odpocząć twoim oczom i mózgowi od ich światła. Zrezygnuj z używania telefonu na dwie godziny przed snem.

Treści powiązane