Długotrwałe przedkładanie pracy ponad życie prywatne często powoduje wypalenie zawodowe lub depresję. Dlatego tak ważne jest zachowanie równowagi i znalezienie czasu dla rodziny, znajomych oraz na rozwijanie własnych zainteresowań.
W celu osiągnięcia równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym warto skorzystać z 5 poniższych kroków. Oto porady, jak wprowadzić balans między pracą a życiem prywatnym.
Dla wielu osób praca zdalna oznacza większą elastyczność jej godzin. Jeśli mieszkasz z partnerem i dziećmi, warto dostosować harmonogram do ich planu dnia. Zaplanuj pracę w czasie, kiedy reszta rodziny zajęta jest swoimi obowiązkami. W ten sposób na koniec dnia wszyscy będziecie mogli poświęcić pełną uwagę sobie nawzajem.
Im wcześniej nauczysz się właściwie zarządzać czasem i będziesz planować każdy dzień, tym lepiej dla Twojego życia osobistego.
Łatwo jest stracić poczucie czasu, zwłaszcza podczas pracy w domu. Tymczasem poza biurem również musisz pamiętać o regularnych przerwach, a także “odbiciu karty” o konkretnej porze! Nastaw budziki w celu wyznaczenia momentów, kiedy powinieneś odetchnąć.
Podczas pracy przy komputerze przerwa konieczna jest raz na godzinę przez minimum 5 minut. W tym czasie warto zadbać o ćwiczenia fizyczne np. krótki spacer, przysiady czy skłony.
Każdego dnia po zakończeniu pracy wykonaj konkretną czynność np. stwórz listę zadań na jutro, porozciągaj się, wyjdź na spacer z psem. Każdego dnia próbuj robić to samo zajęcie! Będzie ono dla twojego mózgu i ciała sygnałem, że dzień pracy został zakończony i pora wejść w tryb relaksu.
Warto poświęcić czas, aby stworzyć w domu przestrzeń, która będzie pełniła rolę gabinetu. Najlepiej, gdyby było to oddzielne pomieszczenie. Jeśli metraż ci na to nie pozwala, postaw parawan lub kwiatki w celu wizualnego wydzielenia tej strefy. Poza godzinami pracy staraj się tam nie przebywać.
Jest to nie zwykle istotne, ponieważ w przypadku współdzielenia miejsca pracy np. z sypialnią, może dojść do braku odczuwania relaksu, a nawet zaburzeń snu, które mogą być spowodowane nawarstwieniem obowiązków czy myślą, że czegoś nie udało nam się wykonać w sferze zawodowej.
Po zakończeniu pracy wyłącz służbowy komputer i aplikacje, a także powiadomienia od współpracowników, nawet gdy proszą Cię o coś po godzinach pracy. Powstrzymuj się również od sprawdzania poczty elektronicznej. Często wśród pracowników istnieje strach przed urażeniem innej osoby np. gdy proszą o wykonanie jakiejś czynności poza wyznaczonymi godzinami pracy. Jednak zachowanie odpowiednich godzin pracy nawet w przypadku pracy zdalnej jest nie zwykle ważne aby zachować odpowiedni balans.
Jeżeli pracujesz przy komputerze, po zakończeniu pracy staraj się zupełnie unikać patrzenia na ekrany. Pomoże to odpocząć twoim oczom i mózgowi od ich światła.
Zrezygnuj również z używania telefonu na dwie godziny przed snem. Istotna jest również aktywność fizyczna, która pomaga skończyć z życiem pracownika i przestawić się na życie domowe.
W obecnych czasach zachowanie work-life balance jest niezwykle trudnym zadaniem, ponieważ dla wielu osób praca stanowi bardzo ważną rolę. Jednak warto o to zadbać już na początku drogi zawodowej, gdyż człowiek spełniony z życiu prywatnym jest bardziej wydajny jako pracownik.
Wprowadzając w życie powyższe zasady istnieje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jednak pamiętaj, że nie musisz wprowadzać wszystkich zasad jednocześnie. Już jedna mała zmiana przybliży Cię do równowagi między pracą a życiem prywatnym.