Na zdjęciu widocznych 9 kamieni w różnych odcieniach szarosciumieszczonych kolejno na sobie od największego do najmniejszego. W tle jezioro z kamieniami.

Praca, relaks, dom – jak zachować balans?

Karolina Jabłońska
31 maja 2021

Jak zachować balans pomiędzy pracą a życiem zawodowym? 

Długotrwałe przedkładanie pracy ponad życie prywatne często powoduje wypalenie zawodowe lub depresję. Dlatego tak ważne jest zachowanie równowagi i znalezienie czasu dla rodziny, znajomych oraz na rozwijanie własnych zainteresowań.

W celu osiągnięcia równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym warto skorzystać z 5 poniższych kroków. Oto porady, jak wprowadzić balans między pracą a życiem prywatnym.

1. Dostosuj życie zawodowe do domowników

Dla wielu osób praca zdalna oznacza większą elastyczność jej godzin. Jeśli mieszkasz z partnerem i dziećmi, warto dostosować harmonogram do ich planu dnia. Zaplanuj pracę w czasie, kiedy reszta rodziny zajęta jest swoimi obowiązkami. W ten sposób na koniec dnia wszyscy będziecie mogli poświęcić pełną uwagę sobie nawzajem. 

Im wcześniej nauczysz się właściwie zarządzać czasem i będziesz planować każdy dzień, tym lepiej dla Twojego życia osobistego.

2. Wyznacz konkretną godzinę zakończenia pracy

Łatwo jest stracić poczucie czasu, zwłaszcza podczas pracy w domu. Tymczasem poza biurem również musisz pamiętać o regularnych przerwach, a także “odbiciu karty” o konkretnej porze! Nastaw budziki w celu wyznaczenia momentów, kiedy powinieneś odetchnąć.

Podczas pracy przy komputerze przerwa konieczna jest raz na godzinę przez minimum 5 minut. W tym czasie warto zadbać o ćwiczenia fizyczne np. krótki spacer, przysiady czy skłony.

3. Stwórz rytuał na zakończenie dnia pracy

Każdego dnia po zakończeniu pracy wykonaj konkretną czynność np. stwórz listę zadań na jutro, porozciągaj się, wyjdź na spacer z psem. Każdego dnia próbuj robić to samo zajęcie! Będzie ono dla twojego mózgu i ciała sygnałem, że dzień pracy został zakończony i pora wejść w tryb relaksu. 

4. Oddziel miejsce pracy od reszty domu

Warto poświęcić czas, aby stworzyć w domu przestrzeń, która będzie pełniła rolę gabinetu. Najlepiej, gdyby było to oddzielne pomieszczenie. Jeśli metraż ci na to nie pozwala, postaw parawan lub kwiatki w celu wizualnego wydzielenia tej strefy. Poza godzinami pracy staraj się tam nie przebywać. 

Jest to nie zwykle istotne, ponieważ w przypadku współdzielenia miejsca pracy np. z sypialnią, może dojść do braku odczuwania relaksu, a nawet zaburzeń snu, które mogą być spowodowane nawarstwieniem obowiązków czy myślą, że czegoś nie udało nam się wykonać w sferze zawodowej.

5. Odłącz się

Po zakończeniu pracy wyłącz służbowy komputer i aplikacje, a także powiadomienia od współpracowników, nawet gdy proszą Cię o coś po godzinach pracy. Powstrzymuj się również od sprawdzania poczty elektronicznej. Często wśród pracowników istnieje strach przed urażeniem innej osoby np. gdy proszą o wykonanie jakiejś czynności poza wyznaczonymi godzinami pracy. Jednak zachowanie odpowiednich godzin pracy nawet w przypadku pracy zdalnej jest nie zwykle ważne aby zachować odpowiedni balans.

Jeżeli pracujesz przy komputerze, po zakończeniu pracy staraj się zupełnie unikać patrzenia na ekrany. Pomoże to odpocząć twoim oczom i mózgowi od ich światła.

Zrezygnuj również z używania telefonu na dwie godziny przed snem. Istotna jest również aktywność fizyczna, która pomaga skończyć z życiem pracownika i przestawić się na życie domowe.

Work-life balance – jak osiągnąć równowagę związaną z życiem prywatnym?

W obecnych czasach zachowanie work-life balance jest niezwykle trudnym zadaniem, ponieważ dla wielu osób praca stanowi bardzo ważną rolę. Jednak warto o to zadbać już na początku drogi zawodowej, gdyż człowiek spełniony z życiu prywatnym jest bardziej wydajny jako pracownik.

Wprowadzając w życie powyższe zasady istnieje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jednak pamiętaj, że nie musisz wprowadzać wszystkich zasad jednocześnie. Już jedna mała zmiana przybliży Cię do równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Treści powiązane