Optymalne warunki do snu

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Dla dobrego snu ważne jest odpowiednie otoczenie. Według badań, ludzie śpią zdecydowanie lepiej, gdy ich sypialnia jest właściwie przygotowana pod względem natężenia światła, wyciszenia, odpowiedniej temperatury i poczucia komfortu. Co więcej, skoro jakość snu wiąże się ze zdrowiem i samopoczuciem, to środowisko w sypialni może również wpłynąć na nastrój w ciągu dnia. Istnieje wiele prostych sposobów, aby sypialnia stała się idealnym miejscem do odpoczynku. 

Temperatura

Podczas snu temperatura ciała obniża się, co korzystnie wpływa na jakość snu. Dlatego idealna temperatura w sypialni powinna wynosić 18-20°C. Jeśli będzie ona niższa, wydłuży się czas zasypiania, a faza snu głębokiego, odpowiedzialna za odpoczynek i regenerację ulegnie skróceniu. Wyższa temperatura przyspiesza zaśnięcie, ale sprawia również, że faza REM ulega skróceniu, ponieważ jest nam zbyt gorąco. 

Hałas

Cisza ułatwia zasypianie, dlatego należy unikać hałasu przed snem. Jeśli Twoja sypialnia znajduje się od strony ulicy, spróbuj uszczelnić okna aby ograniczyć dźwięki z zewnątrz. Możesz również włączyć kojącą muzykę, która dodatkowo złagodzi niepokój i pomoże w relaksacji. 

Światło

Wieczorna ekspozycja na sztuczne światło może utrudniać zasypianie. Dlatego minimum godzinę przed snem zadbaj o odpowiednie natężenie światła o ciepłej barwie. Ogranicz również korzystanie z urządzeń elektrycznych, które emitują niebieskie światło lub ustaw ich tryb nocny. 

Materac

Wybór materaca zależy od indywidualnych preferencji oraz wielu czynników, m.in. masy ciała czy przyjmowanej pozycji spania. Ważna jest również odpowiednia poduszka i pościel, która powinna być wykonana z naturalnych materiałów np. bawełny. 

Jak jeszcze można wspomóc sen?

Oprócz najważniejszych, wyżej wymienionych czynników, warto również zadbać o regularną wymianę pościeli przynajmniej raz na dwa tygodnie. Ponadto należy pamiętać o wietrzeniu sypialni i o kojącym wpływie zapachów. Niektóre badania wykazały, że olejek lawendowy poprawia jakość snu. Inne zapachy np. mięta pieprzowa czy melisa, również mogą korzystnie wpływać na zasypianie.

Treści powiązane