Jak zmiana czasu wpływa na sen?

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Zmiana czasu (czas letni i zimowy) została stworzona, aby lepiej wykorzystać światło dzienne. Chociaż zegar przestawia się tylko o godzinę, to nagła zmiana czasu może niekorzystnie wpływać na sen. Adaptacja organizmu z czasu letniego na zimowy nie jest problemem, ale przejście na czas letni wiąże się ze zmniejszeniem ilości i jakości snu. Według badań, zmiana czasu może również wiązać się ze zwiększonym ryzykiem zawału serca, udaru i poważnych zaburzeń nastroju. Jak przygotować swój organizm do czasu letniego?

Dostosuj swój harmonogram

Zmiany warto rozpocząć na tydzień przed zmianą czasu z zimowego na letni. Dobrym sposobem jest kładzenie się spać około 15-20 minut wcześniej każdego dnia i stopniowe dopasowywanie reszty harmonogramu m.in. posiłków i ćwiczeń.

Zadbaj o sen dzień wcześniej

Warto zapewnić sobie dobrej jakości sen w nocy poprzedzającej zmianę czasu. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko zaburzeń snu, zaburzeń zdolności motorycznych i upośledzenia funkcji poznawczych. 

Naucz się technik relaksacyjnych

Różnego rodzaju metody relaksacji pomagają wyciszyć umysł i ciało, a także korzystnie wpływają na sen. Tydzień przed zmianą czasu na letni spróbuj zastosować niektóre z technik, stopniowo dostosowując porę snu. Co więcej, metody relaksacyjne mogą się przydać, kiedy obudzisz się w nocy.

Wyjdź na słońce

Ekspozycja na światło dzienne może pomóc zegarowi biologicznemu zaaklimatyzować się w nowej rzeczywistości. W dzień po zmianie czasu idź rano na długi spacer. Jeśli pogoda nie dopisuje, rozsuń zasłony i usiądź przy oknie aby chłonąć naturalne światło.

Zadbaj o dietę

Prawidłowe odżywianie korzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia i sen. Aby zapewnić sobie długi sen, należy spożywać dużo owoców i warzyw, wysokiej jakości białko, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego. Co więcej, należy ograniczyć kawę oraz spożywanie tłustych, ostrych i ciężkich potraw, a także jeść kolację przynajmniej 2-3 godziny przed snem. 

Treści powiązane