Jak dieta wpływa na nastrój?

Karolina Jabłońska
31 maja 2021

Co jeść, aby zachować dobry nastrój i pozytywne nastawienie do życia?

Dieta dla zdrowia psychicznego

Nieprawidłowa dieta prowadzi do niedoborów witamin i minerałów, które są przyczyną wielu  chorób – nie tylko fizycznych, ale też psychicznych. Również częstotliwość spożywania posiłków ma wpływ na twoje samopoczucie w ciągu dnia. Jeżeli doświadczasz popołudniowego spadku energii czy wahań nastroju, warto przyjrzeć się swojemu jadłospisowi. Jakie są zasady diety dobrej dla zdrowia psychicznego?

Regularne posiłki

Za drażliwość i brak energii w ciągu dnia często odpowiada niski poziom glukozy we krwi. Przetworzona żywność powoduje jego gwałtowny wzrost, który kończy się równie gwałtownym spadkiem. Dlatego pomimo początkowego “cukrowego haju”, szybko poczujesz zmęczenie i irytację. 

Lepiej komponować posiłki z produktów, które uwalniają energię stopniowo m.in. pełnoziarnistych makaronów i pieczywa, ryżu, owsa, orzechów i nasion. Pozwoli to uniknąć wahań poziomu cukru we krwi i zachować dobre samopoczucie na dłużej. Unikaj słodyczy, fast foodów, słodzonych napojów i alkoholu. 

Odpowiednia ilość wody

Odwodnienie powoduje trudności w koncentracji i zaparcia. Zalecane jest spożywanie od 6 do 8 szklanek wody dziennie. Herbaty, napary ziołowe i soki również wliczane są w dzienne zapotrzebowanie. Należy jednak ograniczyć napoje słodzone. 

5 porcji warzyw i owoców dziennie

Warzywa i owoce zawierają liczne witaminy i minerały, a przy tym niewiele kalorii. Dodatkowo większość z nich jest źródłem błonnika, który usprawnia pracę jelit. Staraj się spożywać 5 garści warzyw i owoców dziennie. Zaliczają się do nich produkty w formie świeżej, suszonej, mrożonej, z puszki lub w formie soku.  

Dbaj o swoje jelita 

Specjaliści coraz częściej łączą kondycję jelit ze zdrowiem psychicznym. Warto spożywać pokarmy, które usprawniają ich pracę. Należą do nich produkty z dużą zawartością błonnika, pełne ziarna, warzywa, owoce, rośliny strączkowe i nabiał z dodatkiem żywych kultur bakterii. 

Duża ilość białka to podstawa

Aminokwasy zawarte w produktach białkowych potrzebne są mózgowi do regulacji emocji i myśli. Dodatkowo posiłek białkowy pozwoli zachować sytość na dłużej, a jak wiadomo głód nie sprzyja dobremu samopoczuciu. 

Treści powiązane