Zdjęcie młodej kobiety, która po porannym przebudzeniu unosząć obie ręce do góry przeciąga się. Kobieta ma długie czarne włsy i ubrana jest w szary podkoszulek. Widać fragmenty białej pościeli. W tle okno z biła ramą. Za oknem niewyraźnie widoczny balkon z kwiatami.

Jak budzić się pełnym energii?

Karolina Jabłońska
18 maja 2021

Poranne wstawania i związane z nim przyzwyczajenia mają niezaprzeczalny wpływ na cały dzień. Sprawdź, jak budzić się bez problemu i z energią powitać nowy dzień. 

Nie śpij z telefonem 

Używanie telefonu przed zaśnięciem, jak również tuż po obudzeniu, ma dużo negatywnych skutków. Niebieskie światło ekranu dezorientuje nasz biologiczny zegar. Utrudnia to zasypianie, a także poranne wstanie z łóżka. Wiadomości przychodzące w nocy mogą wybudzać ze snu, nawet jeśli nie będziesz tego pamiętać rano. 

Najlepiej unikać używania smartfona przez czas dwóch godzin przed udaniem się na spoczynek. Jeżeli musisz trzymać telefon w łóżku lub jego okolicy, ustaw tryb “Nie przeszkadzać”. Wiadomości i powiadomienia nadal będą przychodzić, jednak bez dźwięku czy rozświetlania ekranu. 

 Dobierz dźwięk budzika

Myślisz, że ostre, piskliwe dźwięki poderwą cię z łóżka w sekundę? Nie jest to takie oczywiste. Wiek niemowlęcy uczy nas budzenia się na dźwięk głosu matki. Badania wskazują, że dorosłym również łatwiej obudzić się po usłyszeniu kobiecego głosu. Co więcej, nie wyrywa on ze snu tak nagle, co pozwala wybudzić się w naturalnym rytmie i lepiej zacząć dzień. Ustawienie na budzik ulubionej piosenki wykonywanej przez kobietę może być dobrym pomysłem. 

Zapal światło lub odsłoń okna zaraz po obudzeniu

Pierwsza rzecz, którą należy zrobić po wstaniu z łóżka to wpuszczenie do sypialni światła. W zależności od pory roku możesz to zrobić poprzez rozsunięcie zasłon i wystawienie twarzy do słońca. Jeśli w zimę wstajesz przed jego wschodem, natychmiast zapal światło. Nasz zegar biologiczny działa zgodnie z rytmem nocy i dnia, który określa właśnie poprzez ekspozycję na promienie słoneczne. W ten sposób szybciej się rozbudzisz. 

Kładź się o stałej porze

Każdy z nas posiada własny, zaprogramowany zegar biologiczny. Zmiana jego naturalnych “ustawień” nie jest łatwa, jednak istnieje taka możliwość. Spróbuj codziennie zasypiać i budzić się o stałych porach. Po pewnym czasie twój organizm przyzwyczai się na tyle, że nastawianie budzika przestanie być potrzebne. 

Rozciągnij się tuż po wstaniu z łóżka

Dawka ruchu przyspieszy ciśnienie krwi i pobudzi ciało do działania. Po nocy twoje mięśnie są sztywne, więc lekki stretching dobrze im zrobi. Szybki trening zadziała lepiej niż kawa! Również w ciągu dnia jest to dobry pomysł na odegnanie zmęczenia. 

Jeżeli chcesz się kłaść spać z satysfakcją, musisz się budzić z determinacją.

George Lorimer

Treści powiązane