Fazy snu i ich znaczenie

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Czy wiesz, że odpowiednia długość snu nie jest równoznaczna z wyspaniem się? Ważna jest również jakość snu i odpowiednia regeneracja organizmu, która jest możliwa dzięki wielokrotnemu przechodzeniu cyklu snu w ciągu nocy. Cykl snu składa się z faz snu, które odgrywają istotną rolę w odpoczynku organizmu. To właśnie od ich prawidłowego przebiegu zależy czy obudzimy się wyspani, czy zmęczeni. Na szczęście istnieją sposoby, które korzystnie wpływają na jakość snu. Co zrobić aby poprawić sen?

Jak działa cykl snu?

Każdy cykl snu dzieli się na 4 fazy. Jedną z nich jest faza REM, którą określa się jako sen o szybkich ruchach gałek ocznych. To podczas niej pojawiają się marzenia senne i następuje całkowite rozluźnienie mięśni. Pozostałe trzy fazy tworzą fazę zwaną NREM, czyli sen wolnofalowy, głęboki, o wolnych ruchach gałek ocznych. Każdy sen zaczyna się fazą NREM, która trwa 80-100 minut. Następnie rozpoczyna się faza REM, która trwa około 15 minut. Taki cykl snu powtarza się w ciągu całej nocy cztery lub pięć razy. 

Fazy snu

Faza NREM składa się z 3 etapów: N1, N2 i N3. Etap I to drzemka, która trwa około 5 minut. Podczas niej aktywność ciała i mózgu zaczyna zwalniać. W etapie II następuje spadek temperatury, rozluźnienie mięśni oraz spowolnienie oddechu i tętna. Kolejny III etap to tzw. sen głęboki, który ma kluczowe znaczenie dla regeneracji organizmu. Co więcej, może wzmacniać układ odpornościowy i inne kluczowe procesy zachodzące w ciele człowieka. Po etapach fazy NREM rozpoczyna się faza REM, w której wzrasta aktywność mózgu i pojawiają się wyraziste sny. 

Znaczenie faz snu

Fazy snu umożliwiają mózgowi i całemu organizmowi regenerację i rozwój. Zaburzenia w fazie snu głębokiego niekorzystnie wpływają na procesy myślowe, emocje i zdrowie fizyczne. Osoby, które często budzą się w nocy lub cierpią na bezsenność mogą mieć trudności z prawidłowym przejściem do głębszych faz snu i rano odczuwać zmęczenie, rozdrażnienie i senność. Takie objawy negatywnie wpływają na ogólne funkcjonowanie organizmu. 

Jak poprawić jakość snu?

Niestety nie mamy pełnej kontroli nad cyklem snu, ale istnieją pewne działania, które zwiększają szansę na lepszy i bardziej regenerujący sen. Przede wszystkim należy zadbać o prawidłową higienę snu, która wiąże się ze środowiskiem snu (materac, poduszka, piżama itp.) oraz nawykami związanymi ze snem (np. pora kładzenia, kolacja). Ważne jest również ograniczenie sztucznego światła emitowanego przez urządzenia, takie jak telefon, telewizor czy laptop. Ponadto warto unikać picia kawy po południu, alkoholu oraz drzemek w ciągu dnia. 

Treści powiązane