Zdjęcie przedstawiające miskę napełnioną różnego rodzaju pokrojonych warzyw oraz garstką makaronu. W prawym górnym rogu małe ceramiczne niebiesko - białe naczynie napełnione brązowym sosem.

Dieta a sen. Czy odżywianie wpływa na jakość snu?

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Prawidłowe odżywianie i sen odgrywają ogromne znaczenie dla zdrowia. Co więcej, dieta wpływa na jakość snu, a prawidłowy sen wiąże się z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i sprzyja osobom odchudzającym się. Według badań, niewystarczająca ilość snu sprzyja otyłości i wiąże się z większym obwodem talii, co podwyższa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Zrozumienie tej silnej zależności między odpowiednim żywieniem a snem, stwarza możliwość do prowadzenia zdrowszego życia.  

Prawidłowe odżywianie

Odżywianie organizmu to dostarczanie z pożywienia substancji odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ciała ludzkiego. Substancje odżywcze to makroskładniki (białka, tłuszcze, węglowodany), błonnik, witaminy i minerały, które znajdują się we wszystkich produktach spożywczych, napojach i suplementach diety. Prawidłowe żywienie oznacza uzyskanie równowagi między ilością dostarczanych makroskładników a  podażą witamin i związków mineralnych.

Wpływ diety na sen

Dostarczając organizmowi potrzebnej energii zapewniamy jego prawidłowe funkcjonowanie. Zdrowe żywienie to również ochrona przed wieloma chorobami m.in. otyłością, cukrzycą czy chorobami serca. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że dieta wpływa również na sen. Dla dobrego snu istotne jest spożywanie dużej ilości witamin i minerałów oraz wapnia i magnezu. Jedną z diet korzystnie wpływających na sen jest dieta śródziemnomorska, oparta na roślinach, chudych gatunkach mięs i pokarmach bogatych w błonnik. 

Niezdrowa dieta a zaburzenia snu

Spożywanie posiłków o wysokim indeksie glikemicznym (np. słodycze, słodkie napoje) wpływa negatywnie na poziom energii i jakość snu, m.in. zwiększając liczbę przebudzeń w nocy i zmniejszając długość snu głębokiego, który odpowiada za odpoczynek i regenerację. Ponadto jedzenie żywności wysokoprzetworzonej (instant, typu fast food) i picie alkoholu również powoduje zaburzenia snu, w tym obturacyjny bezdech senny (OBS), który prowadzi do zaburzeń oddychania i częstych wybudzeń w ciągu nocy. Otyłość jest istotnym czynnikiem ryzyka OBS, co oznacza, że niezdrowa dieta może powodować lub pogarszać to schorzenie.

Treści powiązane