Czy można jeść jeden posiłek dziennie?

Karolina Jabłońska
7 czerwca 2021

Dieta jednoposiłkowa – co to jest? 

Dieta jednoposiłkowa, inaczej OMAD od angielskiego “one meal a day”, jest rodzajem przerywanej głodówki. Opiera się na 23-godzinnym poście i spożywaniu jednego posiłku dziennie o tej samej porze. Przez resztę dnia nie należy dostarczać organizmowi żadnych kalorii, również w napojach. Zaletą diety jest brak innych ograniczeń w kwestii wybieranych produktów czy kaloryczności posiłku.   

Zalety i wady diety OMAD

Stosowanie diety jednoposiłkowej na pewno jest dużą oszczędnością czasu. Wystarczy przygotować jeden obfity posiłek dziennie zamiast kilku mniejszych. Rzeczywiście, dieta pomaga zrzucić nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc, co może być kuszące zwłaszcza dla osób z dużą nadwagą. 

Niektóre badania wskazują, że przerywany post obniża poziom cukru we krwi i zapobiega otyłości u osób z cukrzycą typu 2.1 Nie dotyczy to chorych na cukrzycę typu 1, którzy muszą spożywać posiłki regularnie. Testy skupione wyłącznie na diecie jednoposiłkowej pokazały wzrost poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi u części uczestników. Jednak utrata tkanki tłuszczowej została osiągnięta.2

Zgodnie z badaniem z 2017 roku post przerywany uruchamia proces autofagii, podczas którego organizm oczyszczany jest z zanieczyszczeń. Zwiększa również ogólną odporność, co może być wykorzystywane w zapobieganiu schorzeniom przewlekłym.3

Należy zaznaczyć, że dotychczas publikowane badania skupiają się zazwyczaj na innych rodzajach głodówek niż OMAD. Wśród zagrożeń wynikających ze spożywania jednego posiłku dziennie wymieniane są: potencjalne niedobory, zmęczenie, odczuwanie dotkliwego głodu, trudności z koncentracją i drażliwość. 

Po zakończeniu diety często występuje również efekt jojo, czyli powrót zgubionych kilogramów – najczęściej z nawiązką. Na pewno ten rodzaj żywienia nie jest przeznaczony dla osób, które szybko czują uczucie sytości. Spożywanie jednego dużego posiłku może również nadmiernie obciążać układ pokarmowy. Długotrwałe stosowanie przerywanego postu prowadzi często do zaniku tkanki mięśniowej i poważnych deficytów minerałów w organizmie. 

  1. T.G. Arnason, M.W. Bowen, K.D. Mansell Effects of intermittent fasting on health markers in those with type 2 diabetes: A pilot study, kwiecień 2017 w: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5394735/ 
  2. G.M. Tinsley, P.M. La Bounty Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans, październik 2015 w: https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/73/10/661/1849182 
  3. M.P. Mattson, V.D. Longo, M. Harvie Impact of intermittent fasting on health and disease processes, październik 2016 w: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5411330/

Treści powiązane